
Det er faktisk ikke så nemt, som det måske lige lyder. Og jeg tror også, mange kommer til at starte lidt det forkerte sted. Det bliver hurtigt noget med pris eller hvem der kan tage en ind hurtigst. Og altså fair nok, det betyder selvfølgelig også noget. Men personligt synes jeg tit, det vigtigste er alt det rundt om.
For en tatovering er jo ikke bare noget, man lige køber. Det er noget, du skal leve med. Kigge på. Bære rundt på. Og derfor tror jeg virkelig, at følelsen omkring processen betyder mere, end mange lige regner med i starten.
Jeg tror egentlig, man skal mærke lidt efter.
Ikke bare:
“Er personen dygtig?”
Men mere sådan:
- føler jeg mig tryg her?
- virker det som et sted med ro?
- bliver jeg lyttet til?
- kan jeg lide deres stil?
- kan jeg mærke mennesket bag det?

Der er nemlig kæmpe forskel på tattoo-studios. Nogle steder elsker folk den der meget travle energi. Musik, walk-ins, mange mennesker, lidt mere fart på. Og det fungerer sikkert super godt for nogen.
Jeg har bare selv altid været mere til noget andet.
Jeg tager kun én kunde om dagen, og det er egentlig ikke fordi, jeg prøver at gøre det fancy eller eksklusivt. Jeg kan bare godt lide, at der er tid. Tid til dialog, til pauser, til at justere undervejs og til at folk ikke føler sig som et nummer i rækken.
Jeg oplever faktisk ret tit, at folk er mere nervøse for at vælge den forkerte tatovør end for selve tatoveringen. Og helt ærligt… det forstår jeg godt.
For hvis man sidder i flere timer med et andet menneske, så betyder energien altså noget. Det gør den bare.
Noget andet jeg virkelig synes er vigtigt, det er at vælge en tatovør ud fra stil. Det lyder måske lidt åbenlyst, men mange vælger stadig kun ud fra pris eller geografi.
Og altså… hvis du drømmer om noget blødt, organisk og måske lidt poetisk, så giver det måske ikke så meget mening at gå til en, der primært laver hård old school eller meget tunge traditionelle designs. Og omvendt selvfølgelig.
Jeg tror også, mange bliver overraskede over, at man faktisk ikke behøver have hele idéen klar fra starten. Nogle af de bedste processer starter ret løst. Folk kommer måske med en stemning, et symbol, en fortælling eller bare en idé, de ikke helt kan forklare endnu.


Det er ret normalt egentlig.
Og for mig er det ofte dér, det bliver spændende. Når man sammen begynder at finde frem til noget, der føles rigtigt.
Så er der selvfølgelig også alt det praktiske. Hygiejne. Kommunikation. Om stedet virker ordentligt. Det betyder altså også noget. Det skal man ikke romantisere væk.
Men hvis jeg skulle koge det helt ned, så tror jeg egentlig mit råd ville være:
Find en tatovør, hvor du både kan lide kunsten og måden, der bliver arbejdet på.
Man kan godt mærke forskel.

